درس نهم برنامه نویسی گولنگ
درس نهم برنامه نویسی گولنگ درمورد ساختار و طرح های این زبان صحبت می کنیم و در مورد هرکدام با مثال های مختلف مباحث را توضیح می دهیم . برای یادگیری کامل زبان برنامه نویسی گولنگ به صورت رایگان می توانید به سایت آموزش برنامه نویسی در کرج مراجعه کنید.
ساختار زبان برنامه نویسی گولنگ
یک ساختار برای ایجاد مجموعهای از اعضایی با انواع دادههای مختلف در یک متغیر واحد استفاده میشود. در حالی که آرایه ها برای ذخیره چندین مقدار از یک نوع داده در یک متغیر استفاده میشوند، ساختارها برای ذخیره مقادیر متعدد از انواع داده های مختلف در یک متغیر واحد استفاده می شوند. یک ساختار می تواند برای گروه بندی داده ها با هم برای ایجاد رکورد مفید باشد.
اعلام ساختار
Syntax
type struct_name struct{
; member1 datatype
; member2 datatype
; member3 datatype
...
}
در اینجا ما یک نوع ساختار Person را با اعضای زیر اعلام می کنیم: نام، سن، شغل و حقوق:
type person struct{
name string
age int
job string
salary int
}
نکته: توجه داشته باشید که اعضای ساختار فوق دارای انواع داده های متفاوتی هستند. نام و شغل از نوع رشته و سن و حقوق از نوع int است.
دسترسی به اعضای ساختار
برای دسترسی به هر یک از اعضای یک ساختار، از عملگر نقطه (.) بین نام متغیر ساختار و عضو ساختار استفاده کنید:
package main
import ("fmt")
}type Person struct
name string
age int
job string
salary int
{
}()func main
var pers1 Person
var pers2 Person
// Pers1 specification
pers1.name = "Hege"
pers1.age = 45
pers1.job = "Teacher"
pers1.salary = 6000
// Pers2 specification
pers2.name = "Cecilie"
pers2.age = 24
pers2.job = "Marketing"
pers2.salary = 4500
// Access and print Pers1 info
fmt.Println("Name: ", pers1.name)
fmt.Println("Age: ", pers1.age)
fmt.Println("Job: ", pers1.job)
fmt.Println("Salary: ", pers1.salary)
// Access and print Pers2 info
fmt.Println("Name: ", pers2.name)
fmt.Println("Age: ", pers2.age)
fmt.Println("Job: ", pers2.job)
fmt.Println("Salary: ", pers2.salary)
طراحی زبان گولنگ
برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
console.log( 'Code is Poetry' );
برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
console.log( 'Code is Poetry' );
طراحی زبان گولنگ
طراحی ها برای ذخیره مقادیر داده در کلید استفاده می شوند.
هر عنصر در طراحی یک کلید
نقشه یک مجموعه نامرتب و قابل تغییر است که اجازه تکرار ندارد.
طول یک نقشه تعداد عناصر آن است. با استفاده از تابع len() می توانید آن را پیدا کنید.
مقدار پیش فرض یک نقشه صفر است.
طراحی ها ارجاعاتی به جدول هش زیرین دارند.
Go چندین راه برای ایجاد طراحی دارد.
۱) از طریق VAR یا =:
Syntax
var a = map[KeyType]ValueType{key1:value1, key2:value2,…}
b := map[KeyType]ValueType{key1:value1, key2:value2,…}
package main
import (“fmt”)
}()func main
var a = map[string]string{“brand”: “Ford”, “model”: “Mustang”, “year”: “1964”}
b := map[string]int{“Oslo”: 1, “Bergen”: 2, “Trondheim”: 3, “Stavanger”: 4}
fmt.Printf(“a\t%v\n”, a)
fmt.Printf(“b\t%v\n”, b)
{
توجه: ترتیب عناصر نقشه تعریف شده در کد با نحوه ذخیره آنها متفاوت است. داده ها به گونه ای ذخیره می شوند که بازیابی کارآمد داده ها از طراحی باشد.
از طریق تابع ()make
Syntax
var a = make(map[KeyType]ValueType)
b := make(map[KeyType]ValueType)
package main
import (“fmt”)
}()func main
var a = make(map[string]string) // The map is empty now
a[“brand”] = “Ford”
a[“model”] = “Mustang”
a[“year”] = “1964”
// a is no longer empty
b := make(map[string]int)
b[“Oslo”] = 1
b[“Bergen”] = 2
b[“Trondheim”] = 3
b[“Stavanger”] = 4
fmt.Printf(“a\t%v\n”, a)
fmt.Printf(“b\t%v\n”, b)
{
انواع کلیدهای مجاز
کلید نقشه می تواند از هر نوع داده ای باشد که عملگر برابری (==) برای آن تعریف شده باشد. این شامل:
- Booleans
- Numbers
- Strings
- Arrays
- Pointers
- Structs
- Interfaces