درس پنجم برنامه نویسی گولنگ
درس پنجم برنامه نویسی گولنگ در مورد عملگرها که شامل عملگرهای حسابی، منطقی، مقایسه ای و… هستند. عملگرها برای انجام عملیات روی متغیرها و مقادیر استفاده می شوند. برای یادگیری مباحث دیگر این زبان می توانید از سایت آموزش برنامه نویسی در کرج استفاده کنید.
عملگر + دو مقدار را با هم جمع می کند، مانند مثال زیر:
package main
import (“fmt”)
}()func main
var a = 15 + 25
fmt.Println(a)
{
اگرچه عملگر(+) اغلب برای جمع کردن دو مقدار استفاده میشود، اما میتوان از آن برای جمع کردن یک متغیر و یک مقدار یا یک متغیر و یک متغیر دیگر نیز استفاده کرد:
Go عملگرها را به گروههای زیر تقسیم میکند:
عملگرهای حسابی
عملگرای انتسابی
عملگرهای مقایسه
عملگرهای منطقی
عملگرهای بیتی
عملگرهای حسابی
عملگرهای حسابی برای انجام عملیات ریاضی رایج استفاده می شوند.
مثال |
توضیحات | نام |
عملگرا |
x+y |
دو مقدار را با هم جمع می کند | اضافه |
+ |
x-y |
یک مقدار را از مقدار دیگر کم می کند | منها کردن |
– |
x*y |
دو مقدار را ضرب می کند | ضرب |
* |
x/y | یک مقدار را بر مقدار دیگر تقسیم می کند | تقسیم |
/ |
x%y |
باقیمانده تقسیم را برمی گرداند | باقیمانده |
٪ |
x++ |
مقدار یک متغیر را 1 افزایش می دهد | افزایش | ++ |
x– | مقدار یک متغیر را 1 کاهش می دهد | کاهش |
— |
عملگرای انتساب در گولنگ
عملگرهای انتساب برای تخصیص مقادیر به متغیرها استفاده میشوند.
در مثال زیر از عملگر انتساب (=) برای اختصاص مقدار 10 به متغیری به نام x استفاده می کنیم:
عملگر انتساب جمع (+=) یک مقدار به یک متغیر اضافه می کند:
package main
import (“fmt”)
}()func main
var x = 10
x +=5
fmt.Println(x)
{
لیستی از تمام عملگرهای انتساب :
عملگرا |
مثال |
مثل |
= |
X = 5 |
X =5 |
=+ |
X+= 3 |
X = x + 3 |
=- |
X -= 3 |
X = x – 3 |
=* |
X *= 3 |
X = x * 3 |
=/ |
X /= 3 |
X = x / 3 |
=٪ |
X % = 3 |
X = x % 3 |
&= |
X &=3 |
X = x & 3 |
/ = |
X /= 3 |
X = x / 3 |
^= |
X^=3 |
X = x ^ 3 |
>>= |
X >>=3 | X= x >> 3 |
<<= |
X<<=3 |
X = x << 3 |
عملگرهای مقایسه در گولنگ
عملگرهای مقایسه برای مقایسه دو مقدار استفاده می شوند.
توجه : مقدار بازگشتی یک مقایسه یا درست (1) یا نادرست (0) است.
در مثال زیر از عملگر بزرگتر (>) استفاده می کنیم تا بفهمیم 5 بزرگتر از 3 است یا خیر:
package main
import (“fmt”)
}()func main
var x = 5
var y = 3
fmt.Println(x>y) // returns 1 (true) because 5 is greater than 3
{
عملگرهای منطقی در گولنگ
عملگرهای منطقی برای تعیین منطق بین متغیرها یا مقادیر استفاده می شوند:
مثال |
شرح | نام |
عملگرا |
X < 5 && x < 10 |
اگر هر دو عبارت درست باشند، true را برمی گرداند. | Logical and |
&& |
X < 5 || x < 4 |
اگر یکی از گزاره ها درست باشد، true را برمی گرداند. | Logical or |
|| |
!(x<5 && x <10) |
نتیجه را معکوس کنید، اگر نتیجه درست باشد، false را برمی گرداند. | Logical not |
! |
عملگراهای بیتی در گولنگ
عملگرهای بیتی در اعداد (دودویی) استفاده می شوند:
عملگرا |
نام | شرح |
مثال |
& |
And | اگر هر دو بیت 1 باشند، هر بیت را روی 1 تنظیم می کند |
X & y |
| |
Or | اگر یکی از دو بیت 1 باشد، هر بیت را روی 1 تنظیم می کند |
X | y |
^ |
xor | اگر فقط یکی از دو بیت 1 باشد، هر بیت را روی 1 تنظیم می کند |
X^y |
<< |
صفر پر کردن شیفت چپ | با فشار دادن صفرها از سمت راست به سمت چپ حرکت دهید |
X<<2 |
>> |
شیفت سمت راست امضا کرد | با فشار دادن کپی های سمت چپ ترین بیت از سمت چپ به سمت راست حرکت دهید و اجازه دهید سمت راست ترین بیت ها بیفتند |
x>>2 |